با روغن کنجد معروف ترین رستوران دار شهر شوید

روغن کنجد (به دلیل محتوای بالای چربی های امگا 6) یک روغن پخت و پز محبوب است که طعم لذیذ و غنی را به بسیاری از غذاها اضافه می کند.

زمانی که روغن کنجد برای دفع سمومات کلیه و از بین بردن عفونت ادراری بسیار پر کاربرد است در حد اعتدال و به مقدار مناسب استفاده شود، می تواند فواید سلامتی قطعی داشته باشد.

یک ساله بلند به دست آمده از کنجد یک گیاه دارویی در خانواده کنجد است و روغن کنجد اغلب به عنوان یک ماده غذایی، چاشنی و برای اهداف دارویی استفاده می شود. 

گیاه کنجد هزاران سال است که کشت می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین گیاهان مورد استفاده برای روغن‌گیری در جهان محسوب می‌شود.

روغن کنجد

 

مصریان باستان از 1500 سال قبل از میلاد از کنجد به عنوان مسکن استفاده می کردند و در چین برای بیش از 3000 سال از آن به عنوان غذا، دارو و جوهر استفاده می شد.

در زمان‌های قدیم، دانه‌های کنجد و تغییرات مختلف آن برای اهداف دارویی بسیار ارزشمند تلقی می‌شد، سربازان یونانی و رومی برای خوردن در راهپیمایی‌های طولانی میله‌های انرژی‌زا از عسل و دانه‌های کنجد می‌ساختند و حمل می‌کردند.

 کنجد نیز اکسیری برای افزایش جوانی و افزایش زیبایی به حساب می آمد.

امروزه کنجد به طور گسترده در آسیا، به ویژه در چین، میانمار و هند کشت می شود. کنجد همچنین به عنوان یکی از محصولات تجاری عمده در سودان، اتیوپی و نیجریه مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن کنجد از دانه‌های کوچک، مسطح و بیضی شکل گیاه کنجد به دست می‌آید و طعم مغزی و بافتی ترد دارد. دو نوع کنجد وجود دارد، یکی روغن کنجد سبک که از کنجد خام تهیه می شود و طعم ملایم تری دارد و دیگری روغن کنجد غلیظ است که از دانه های کنجد بوداده تهیه می شود و طعم و عطر قوی تری دارد.

روغن کنجد صدها سال است که در آشپزی آسیایی استفاده می شود. همچنین برای اهداف پزشکی استفاده می شود، به ویژه در طب آیورودا، روغن کنجد حدود 90 درصد روغن های گیاهی را تشکیل می دهد و به عنوان روغن پایه استفاده می شود.

در درمان‌های آیورودا، روغن کنجد به دلیل توانایی آن در تقویت و سم‌زدایی بدن شناخته می‌شود و از عملکرد صحیح همه اندام‌های حیاتی اطمینان می‌دهد. از روغن کنجد در مراسم مقدس مذهبی نیز استفاده می شود.