سلستین در ایران ارزانترین سنگ ها شناخته شد

استرانسیوم پانزدهمین عنصر فراوان در پوسته زمین است، بسته به مدل مورد استفاده برای ترکیب پوسته MacMillan et al., 1994). این عنصر معمولاً در تجمعات استرونتیانیت (SrCO3 ) یا سلستین در ایران سلستیت (SrSO4) متمرکز می شود .

کسلر و جونز، 1981، احیا و همکاران، 2013). با این وجود، سلستیت منبع اصلی استرانسیوم در جهان است سلستیت به عنوان یک کانی بسیار رایج در سنگ های گچی در نظر گرفته می شود .

(Playa and Rosell, 2005). این ویژگی با بررسی نهشته‌های سلستیت در سراسر جهان نیز منعکس می‌شود، زیرا آن‌هایی که از اهمیت اقتصادی برخوردارند عمدتاً با کربنات‌های دریایی و رسوبات تبخیری ساحلی مرتبط هستند .

در مجموع، منشا ذخایر غول پیکر سلستیت در کلاس جهانی به خوبی محدود نشده است و هنوز مکانیسم های زیادی برای تشکیل این ذخایر پیشنهاد شده است.

سلستین
 به عنوان مثال، سلستیت می تواند به عنوان یک کانی دیاژنتیکی با تغییر آراگونیت حاوی Sr یا کلسیت بیوژنیک به کلسیت یا دولومیت کم Sr تشکیل شود. همچنین،( به عنوان مثال، تابرنر و همکاران، 2002، هانور، 2000، هانور، 2004، بریش و استمریک، 2009).

تعداد زیادی از رخدادها و رسوبات سلستیت در ایران گزارش شده است. این نهشته‌ها ارتباط تنگاتنگی با توالی‌های کربناته – تبخیری سنوزوئیک دارند.

و به ترتیب در ایران مرکزی سازند قم؛ الیگو-میوسن، زاگرس (سازندهای آسماری، گچساران و میشان با الیگو-میوسن، میوسن اولیه و میوسن اولیه میوسن) قرار دارند.

زون‌های ساختاری البرز سازند کند با سن ائوسن پسین بازرگانی گیلانی و نکووقت تک، 1387، احیا و همکاران، 139 نکته مهم این است که ایران مرکزی و زاگرس به‌عنوان پهنه‌های ساختاری اصلی.

میزبانی کانی‌سازی‌های استرانسیوم با اهمیت اقتصادی در ایران در نظر گرفته می‌شوند (به عنوان مثال قربانی، 1392، جدول 1). منطقه مورد مطالعه در کمربند چین و رانش زاگرس در غرب ایران قرار دارد .

در این کمربند، سازند الیگو میوسن آسماری و میوسن اولیه گچساران به عنوان سنگ میزبان اصلی کانی سازی سلستیت محسوب می شوند.

وقوع گسترده کانسارهای سلستیت مانند تنگ بان، پشت پر، دوپار نظری، ترتاب و ابوالفارس در طول سازند آسماری گزارش شده است (بیش از 60 کیلومتر امتداد دارد؛ نژادداد و آفتابی، 1389).

علیرغم وقوع گسترده تبخیرهای کربناته و رسوبات سلستیت در امتداد کمربند چین خوردگی  است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.